Ligúria Olaszország egyik gyöngyszeme

Ligúria Olaszország egyik gyöngyszeme. Ezt sok helyen olvashatjuk, szinte minden fényképnek, amelyen Portofino vagy a Cinque Terre szerepel ez a címe. És ma már ezt én is bizton állíthatom!

2019. március végén 4 csodás napot töltöttem a Ligúr partvidéken. A Genova és Viareggio közötti partszakasz könnyen megközelíthető Magyarországról autóval (kb. 12 óra), vagy pedig repülhetünk Genovába vagy Pisaba (Pisaba a Ryanair direkt járatot üzemeltet), innen másfél óra alatt elérhetőek a ligúr városok. (Bár én Milánóból repültem haza, ami nincs olyan közel, de a vonatozással együtt, jó döntésnek bizonyult.)

És akkor lássuk városról városra:

1.nap:

Chiavari

Egy viszonylag nagy város a ligúr parton, amelynek szép (kavicsos) strandja van. A városban szerte gyönyörű régi felújított villák helyezkednek el. Egy régebbi épületben található az egyik legjobb szálloda a Hotel Monte Rosa. Nem sok kedvenc olasz szállásom van, de ezt az első pillanattól imádtam, mert 1. a központban van (minden közel van), 2. saját mélygarázsa van 3. olasz viszonylatban szuper reggeli (nem változatos, de sok féléből lehet választani) 4. szobái felújítottak (a fürdőszobát külön imádom) 5. nagy kinti medencéje van, bárral és relax terasszal +1. családi üzemeltetés lévén profi, kedves, tündéri személyzet. Egy szuper éttermet is találtunk a központban, ahol a kalamári és a lasagne utánozhatatlan: http://www.bottega-nazionale.com/ illetve van még egy étterem javaslatom közvetlenül a parton: https://www.facebook.com/RistoranteDaFelice itt mindenféle halakat (és borokat) érdemes kipróbálni (a kinézete és weboldala ne tévesszen meg senkit, tényleg jó! J ). Chiavariban sok szép templomot is láthatunk, illetve említésre méltó a füvészkertje is, a Parco di Villa Rocca ahova a belépő 1 Euro. A város kereskedelemből él, több mint 400 üzlet található itt, így biztosan mindenki talál itt magának valamit az olasz divatból.

Sestri Levante:

Chiavaritól pár percre található kisváros. Szép színes épületei, helyes kis üzletei,  kedves szállodái és hosszú tengerparti sétánya várja az idelátogatókat. Mindkét öbölben kavicsos szabad strand van, ami a nyaralók rendelkezésére áll. A dombtetőn található kastélyt a Grand Hotel Castelli foglalja el, de érdemes bemenni és az étterem teraszán inni egy kávét. Lefelé ejtsék útba a San Nicoló templomot, amely előtt egy kis terasz van. Nagyon helyes templom, de sajnos nem látogatható.

2.nap

La Spezia

La Spezia egy kikötő város, ahonnan a legtöbb hajó indul a Cinque Terrére. Én vonattal érkeztem (Chiavariból  1 óra az út) és lesétáltam a kikötőbe, ami kb. 1,5 km-re van. Helyes kis kikötő város, sok üzlettel és sétálóutcákkal. A hajók La Spezia és Levanto között közlekednek, több féle jegytípus is váltható, akár egy útra akár oda-vissza útra. Minden megállóban ki lehet szállni, majd vissza. Menetrend: https://www.navigazionegolfodeipoeti.it/periodo02-19/  A jegyek megválthatók a jegyárusító bódéban a kikötőben. Én egy úti jegyet vettem 27 €-ért, és azt terveztem, hogy minden kis várost megnézek. Ehhez már a 10.00-kor induló hajóval elindultam, hogy mindenre legyen időm.

Portovenere

Az abszolút kedvencem. Gyönyörű kisváros, színes házakkal és sok-sok látnivalóval. A benyúló kis csücsökben a San Pietro templom Portovenere igazi ékessége. Innen le lehet menni a Lord Byron öböl felé is, valamennyire ki van építve és teljesen a sziklákig le lehet jutni. Lenyűgöző látvány. Majd érdemes felmenni a Castello Doria-hoz is. Innen is csodálatos a kilátás (belépő: 5 €/fő). Innen érdemes a kis utcákon visszasétálni a kikötő felé. Jó kis éttermekkel és üzletekkel találkozhatunk.

Szerencsém volt, mert Portovenere kikötőjéből délben indult egy hajó, amely a közeli három szigetet (Palmaria, Isola del Tino és Tinetto) kerüli meg, amely az UNESCO világörökség része. Erre külön jegyet kell váltani, amely 13 €-ba kerül. A 45 perces út alatt a hajó csak egy helyen köt ki Palmaria-n (itt néhány étterem található), egyébként megkerüli a három szigetet és a kapitány meséli el a szigetek történetét. Gyönyörű látvány tárul elénk a hajóról, és több kisebb-nagyobb barlangot is megnézhetünk. Végül a Lord Byron barlang előtti öbölbe is behajózunk és csak ezután kötünk ki újra Portovenereben.

Riomaggiore

A korábban említett hajóra visszaszállva kb. 35 perc alatt jutottam el Riomaggiore-ba, amely a híres Cinque Terre (=5 föld) első városa keletről haladva. A Cinque Terre Olaszország egyik legkisebb nemzeti parkja, és az Unesco Világörökség része. Az öt kis város nagy hasonlít egymáshoz. Vonattal is megközelíthető, de a legegyszerűbb hajóval érkezni. A kikötőből elindulva, hirtelen egy nagy kínai csoportba botlottam, akik 10 m-re a kiszállási ponttól fotózkodtak és alig tudtam átverekedni magam rajtuk, itt egy kicsit megijedtem, hogy mindenhol ilyen sokan lesznek, de sikerült elmenekülnöm. Először a Castello Riomaggiore-t céloztam meg. Innen gyönyörű a kilátás, kis utcákon lehet felsétálni és elképesztő a látvány és senki nem volt rajtam kívül. Majd tovább mentem a San Giovanni templomhoz, itt egy kicsit elidőztem, mert megtaláltam a város legtutibb fagyizóját, és hát cukormentes étrend ide vagy oda… muszáj volt megkóstolni! Ez itt a reklám helye: https://www.facebook.com/oldschoolriomaggiore/  csak ajánlani tudom! Utána kis utcákon bolyongva sétáltam le vissza a központ felé. Előtte elmentem a városka másik felébe is, ahol a vonatállomás van, ide is egy nagyon szép kis út vezet.  Majd egy ”Fritto Misto”-t kértem magamnak az egyik helyi kis tenger gyümölcsöket áruló „kifőzdéjében” és a tengerparton leülve (a sirályokkal megküzdve) ettem meg. Soha rosszabb szombati ebédet ;) . Körülbelül 1 órát töltöttem itt. (Infónak: nagyon kevés helyen lehet kártyával fizetni!) Innen a következő kisvárosba, Manarolaba terveztem menni, de hajó a menetrend ellenére nem állt itt meg. Cornigliában egyébként sincsen megálló, így Vernazza következett. A menetrendet a hajósok elég mediterrán módon kezelik 5-10 perc késés/korábbi indulás mindig benne van a pakliban.

Vernazza

Vernazza a negyedik kis város ha kelet felőle jövünk. Szintén hajóval érkeztem. Ennek a városnak van egy mini aprókavicsos partja, mivel itt és a környező éttermekben nagyon soka voltak, így innen is igyekeztem távolabb maradni. Itt is az első cél a Castello Doria volt, ahova sok-sok lépcsőfokon keresztül lehet feljutni (belépő 1,5 EUR). A látvány miatt érdemes! A Castello alatt egy félre eső kis utca végén találtam egy nyugis helyet, ahonnan csodás volt a kilátás, érdemes barangolni a kis utcákban. Itt is kb. 1 órát töltöttem el.

Monterosso

Monterosso az utolsó gyöngyszem. Nagyon helyes kisváros, nyüzsgő sétáló utcával és tengerparti sétánnyal. A többi várossal ellentétben Monterossonak irigylésre méltó kavicsos tengerpartja van, amelyet a helyiek és a turisták ki is használnak. Ide a hajóról leszállva miután bebarangoltuk a központi részt a sziklafal oldalában vezető kis úton juthatunk el, ami szintén gyönyörű. A vonatállomás is itt van, gyakorlatilag az út mellett. Minden kisvárosra jellemző, hogy nem lehet eltévedni. Minden jól ki van táblázva, szinte egyáltalán nem használtam google maps-t. Innen vonattal mentem vissza Chiavariba.

3.nap

Rappalo

A cél Portofino volt, de kicsit több lett belőle. Vonattal Rapalloba mentem (kb. 20 perc Chiavariból). Rapalloról tudni kell, hogy 2018. októberében egy brutális vihar gyakorlatilag lerombolta a teljes kikötőt, ezzel óriási károkat okozva. A helyiek gőzerővel dolgoznak rajta, hogy a szezonra minden helyre álljon, de ez 2019. márc. végéig még nem sikerült. A teljes kikötő egy építési terület, ezért nem is lehet megközelíteni.

Santa Margherita Ligure

Rapalloból gyalog mentem át Santa Margherita Ligure-ba, ez kb. 4,5 km volt, fotózással és nem túl gyors tempóban majdnem 50 perc. Mehettem volna vonattal is, de szerettem volna itt végig sétálni. Tényleg gyönyörű az útvonal, végig van járda, amely részben a tengerparton megy. Kár kihagyni! A hajók most ideiglenes innen indulnak Portofinoba. A másik eljutási lehetőség a mini buszok, de most ezek sem járnak, mert a Portofinoba tartó parti utat is felújítják a vihar okozta károk miatt. Tehát az egyetlen lehetőség a hajó. A kikötőben kiderült, hogy első 10.15-kor induló hajó Portofinon túl San Fruttuosoba is megy. (Menetrend: http://traghettiportofino.it/linee-gite/linea-1/#ad-image-0 ) így azt választottam, hogy nem szállok ki Portofinoban, hanem San Fruttuosoig megyek. És milyen jó tettem! Egy gyönyörű pici öbölben elhelyezkedő ékszerdoboz! Van egy kis tengerpartja, de fel lehet sétálni a hegy oldalban egy úton ahonnan gyönyörű a kilátás és még jó kis tavernák is vannak.

Portofino

Végül nem szálltam ki a hajóból visszaúton sem, mert tudtam hogy sok látnivaló itt nincs, inkább csak a kikötő és a városlátképe az ami csodálatos, valamint túl nagynak tűnt a tömeg, így csak a hajóból filmeztem és csináltam néhány fotót, illetve az is szempont volt hogy előszezonban még ritkán járnak a hajók és ha elidőztem volna itt, akkor nem lett volna időm másra. Így visszamentem Santa Magherita Ligure-ba és felsétáltam a vonatállomásra (kb. 1 km), ahonnan továbbmentem Camogliba.

Camogli

Nem hittem, hogy Camoglira marad még időm, főleg annak tudatában, hogy aznap még vissza kellett mennem Chiavariba a szállodába, összepakolni és vonattal még eljutni Milanóba (3,5 óra), majd onnan a reptérre, majd onnan Budapestre. De sikerült! És Portovenere mellett Camogli a másik szerelmem lett. Egy gyönyörű romantikus, hosszú tengerparti sétánnyal, kavicsos parttal, nyüzsgő éttermekkel,  szép épületekkel és helyes kis kikötővel büszkélkedő város. Ha csak egy aperolt iszunk a tengerparton már megéri ide eljönni.

Összességében nagyon-nagyon tetszett Ligúria. Könnyen megközelíthető desztináció és pár nap alatt autóbérlés nélkül jól bejárható (igen ez mind, 3 nap alatt!). Szezonban (jún-aug) biztos, hogy mindenhol rengetegen vannak és a hőség is nagy, de szezonon kívül nagyon élvezhető és már március végén is 20-22 fok volt és kirándulásra kiváló idő. Mindenkinek jó szívvel ajánlom!